AGEFI Luxembourg - avril 2024

PRIX DU NUMÉRO : EUR 5,50 Le Journal Financier de Luxembourg NUMERO 04/388 ISSN1561-8366 www.agefi.lu 41, Zone Industrielle, L-8287 Kehlen, Luxembourg - Tel: +352 305757 1 - Email: agefi@agefi.lu AVRIL 2024 valuepartners.lu Comprehensive solutions for the alternative investment funds industry 9HRLFQB*idgaab+[A\E Sommaire t Fiscalité / Economie Toujours moins de baisses de taux (Michael BLÜMKE, Ethenea) p.6 Changements de TVA attendus pour 2025 (Karine BELLONY, VAT solutions) p.8 t Immobilier L’étau se resserre sur la promotion immo- bilière au Luxembourg (Dorian RIGAUD, David SYENAVE, Pierre GELENNE, Mark STEVENSON, EY) p.20 Des signes de reprise pour l’immobilier au premier trimestre 2024 (atHome Finance) p.20 t Fonds d’investissement Insights into Insurance and Asset Man- agement: Exploring Pillar 2 Perspective (S. BRAUD, P. GHEKIERE, H. TORCHI, G. De BORMAN, PwC) p.24 ETF - Pourquoi pas, en fait ? (Thomas LEHR, Flossbach von Storch) p.30 t Emploi / Droit « Nous devons soutenir les ménages » (Réunion du dialogue social national) p.36 Congé annuel et communications profes- sionnelles : quelles limites ? (Marie-Anais BAZARD, CASTEGNARO) p.40 t Informatique financière The Instant Payment regulation and chal- lenges (Jean-Pierre LEGRAND, Herwig TEMMERMAN, BearingPoint) p.43 LU-CIX fête ses 15 ans p.48 Sommaire détaillé en page 2 5(*8/$725< &203/Ζ$1&( 6(17Ζ1(/ www.deloitte.lu Détailenpage15 valuepartners.lu ONE MISSION. YOURS. Par Philippe LEDENT, Senior Economist, ING Belgique-Luxembourg P eut-être vous souvenez- vous de ce slogan de la cam- pagne présidentielle de François Hollande de 2012 et du geste qui l’accompagnait. Au-delà de la référence historique, ce texte n’a rien à voir avec un quelconque programme politique. Si ce n’est qu’effectivement, le chan- gement, c’est bel et bien maintenant. Après nous, le déluge… Il y a (à peine) une décennie, le vieillissement de la population était un concept théorique et en tout cas lointain, même si les experts démographiques et écono- miques tiraient le signal d’alarme pour que l’on se prépare aux changements structurels impor- tants qu’il allait impliquer dans le fonctionne- ment de nos économies occidentales. De même, les rapports du GIEC n’intéressaient pas grand monde, et ce pour la même raison : les changements climatiques étaient un concept flou, sans influence sur notre quotidien. Et si une canicule ou un autre phénomène extrême sur- venait, n’entendait-on pas qu’il ne fallait pas confondre météo et climat. Enfin, la globalisation de l’économie mondiale était vue comme immuable, dans un contexte politique où le seul ennemi commun était le ter- rorisme. Oh, certes, il y avait des incidents diplo- matiques, tantôt avec la Russie, tantôt avec la Chine ou d’autres pays. Mais ne disait-on pas que « le monde est un village » où les inté- rêts économiques primaient sur l’idéolo- gie ou les velléités des uns et des autres. Marché du travail tendu Les temps ont changé, et ce qui nous paraissait lointain est devenu notre quo- tidien. Ainsi, le vieillissement de la popu- lation connaît depuis 2015 un coup d’accélérateur. Et cela se voit ! Dans la plupart des pays, le taux de dépendance (nombre de personnes de plus de 65 ans pour 100 personnes de 20 à 65 ans) augmente. Par ailleurs, la période 2020-2025 marque un nouveau tournant, puisque dans de nombreux pays européens, la popula- tion en âge de travailler commence à stagner voire à diminuer. Cela se traduit par de plus en plus de tensions sur le marché du travail. Ne trouvez-vous pas étonnant que malgré une conjoncture très peu porteuse depuis 2022, le taux de chômage de la zone euro reste à un niveau remarquablement bas ? Avec un peu de recul, on ne peut que constater le changement structurel qui s’opère sur le mar- ché du travail et se traduit notamment par un niveau de chômage de plus en plus avantageux. Mais il ne faut pas s’y méprendre, c’est plus le signe d’une contrainte d’offre sur le marché du travail qu’un résultat positif des politiques d’em- plois mises en œuvre. Et ce n’est là qu’un des aspects les plus tangibles de l’impact du vieillissement sur nos économies. Suite en page 2 Le changement, c’est maintenant ! Key Takeaways: - As of the end of March 2024, the PwC Business Barometer stood at -3, a notable jump from the previous month's reading of -7. - In 2023, Luxembourg's economy experienced a recession driven by underperformance in the financial sector. Despite some positive shifts in business confidence during the first quarter of 2024, the outlook remains cautious due to slowing employment growth and ongoing uncertainty over future macroeconomic developments. - The Euro Area economy moved to expansion territory in the first quarter of the year. Renewed growth and a slowdown in inflation improved confidence in the last month, despite persistent concerns about reflation. - In March, inflation in the US remained sticky, dissipating expectations of rate cuts in June or earlier. The Monthly PwC Barometer (FRQRPLF &RQILGHQFH LQGLFDWRU LQ FROODERUDWLRQ ZLWK $*(), /X[HPERXUJ Confidence improves amid slowing inflation in the Euro Area www.pwc.lu Read more on page 4 By Jean-Christian SIX&YannickARBAUT, Partners, Funds and Asset Management, Allen & Overy Luxembourg T he Directive amending the Alternative Investment Fund Managers Directive (AIFMD II) was published on 26 March 2024. AIFMD II introduces, among other changes, new rules for alternative investment fund managers (AIFMs) ma- naging alternative in- vestment funds (AIFs) that originate loans. AIFMD II must be im- plemented by member states into national law by 16 April 2026 at the latest. Existing AIFs benefit from a transitional period until 16April 2029 to comply with certain require- ments. Other requirements will however apply to any loans originated after 15 April 2024 when AIFMD II is implemented by the member state of establishment of the AIFM. AIFMD II introduces a new concept of loan orig- inatingAIFs , which areAIFs whose main strategy is to originate loans or whose originated loans ex- ceed 50% of their net asset value (NAV). However, certain rules apply to all AIFs that originate loans , even if they do not qualify as loan originating AIFs. Loan origination is defined as the granting of loans by AIFs, either directly or indirectly, via a third party or a special purpose vehicle. This in- cludes situations where the AIFM or the AIF par- ticipates in structuring, defining or pre-agreeing the terms of loans issued by a third party. By con- trast, neither secondary loan acquisitions, where neither the AIFM nor the AIF partakes in the loan’s structural design, nor the acquisition of debt securities constitute “loan origination”. Over the last ten years, private debt has been one of the most successful alternative asset classes. Luxembourg has emerged as the jurisdiction of choice in Europe for the establishment of private debt funds. One of the reasons for its success as a domicile for private debt funds is the attractive- ness of its legal framework. Luxembourg offers a wide spectrum of vehicles which may be used for the structuring of private debt funds, from spe- cialised investment funds (SIFs), which are sub- ject to the supervision of the Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF), to re- served alternative investment funds (RAIFs) and limited partnerships, which are not subject to di- rect CSSF supervision. Luxembourg debt funds must be managed in accordance with the require- ments of the AIFMD, unless they benefit from an exemption therefrom, and where relevant the ap- plicable product law (eg, the SIF law or the RAIF law). But, for the time being, Lux- embourg debt funds are not subject to any specific “product rules”. This will change with the new regime intro- duced by AIFMD II. The declared ob- jective of theAIFMD is to regulate fund managers (theAIFMs), not the funds (the AIFs) themselves. The introduction of special rules (including investment re- strictions) for a specific asset class (i.e., private debt) and their applica- tion to all AIFs that origi- nate loans is a major departure from the general approach of the Directive. Most aspects of the new loan origination regime are likely to be seen by asset managers as a hindrance, with limited added value in terms of investor pro- tection or protection of the market at large. Luck- ily, the loan origination rules have been amended in the course of the legislative process to take into account feedback from the industry. The final version of those rules is far more palatable for asset managers than the initial version. Most rules which are part of the new loan origination regime are additional constraints imposed on AIFMs managing AIFs that originate loans. However, one aspect of theAIFMD II regime may be seen as an opportunity for private debt fund managers: a confirmation that AIFMD-compliant AIFs may carry out their loan origination activi- ties on a cross-border basis across the EU. This is not the case for the time being because of strict banking monopoly rules in certain jurisdictions, such as France in particular. Continued on page 3 The AIFMD 2 loan origination regime: New rules for alternative investment fund managers

RkJQdWJsaXNoZXIy Nzk5MDI=