AGEFI Luxembourg - septembre 2025

PRIX DU NUMÉRO : € 5,50 Le Journal Financier de Luxembourg NUMERO 08/403 ISSN1561-8366 www.agefi.lu 41, Zone Industrielle, L-8287 Kehlen (Luxembourg) Tel: +352 305757 1 - Email: agefi@agefi.lu SEPTEMBRE 2025 valuepartners.lu Comprehensive solutions for the alternative investment funds industry Sommaire t Économie Recul dudollar face à l’euro : quels impacts ? (Guy WAGNER, BLI) p.4 Luxembourg’s financial sector: ADecade of Growth and Diversification (LuxembourgforFinance) p.7 t Fonds d’investissement Sortie de route budgétaire : le réveil des marchés (G. RIGEADE, Carmignac) p.19 Luxembourg Puts ReverseHybridDoubts to Rest with New Tax Circular (Guilhèm BECVORT, White & Case) p.20 t Droit / Emploi De l’ombre à la lumière : le rôle croissant des COO (Caroline LAMBOLEY) p.35 Navigating workplace investigations (Marie SINNIGER,AlyssiaMÉCHALIKH, Linklaters) p.38 t Informatique financière Artificial Intelligence: the imperative to invest inoneself(BrunoCOLMANT) p.46 Sommaire détaillé en page 2 Par Philippe LEDENT, Senior Economist, ING Belgique-Luxembourg L es dernières décisions de poli- tique monétaire de la Banque centrale européenne (BCE) ont eu le mérite de ne pas décevoir les marchés. En d’autres termes, elles étaient en ligne avec les attentes. Mais une réunion de politique monétaire, ce n’est pas seulement une décision de taux. C’est aussi une analyse de la situation économique, des perspec- tives et des risques. Or, on pourrait se demander si la dernière analyse de la BCE n’est pas (trop) optimiste, quand on connait les défis des prochains mois et les évolu- tions profondes de l’économie mondiale. Atterrissage endouceur Dans la communication faisant suite à sa der- nière réunion de politique monétaire, la BCE semble mettre l’accent sur plusieurs développe- ments encourageants qui soutiennent une ap- proche attentiste (un statu quo en matière de taux) : l’accord commercial entre les États-Unis et l'Union européenne “ aurait pu être pire ”, la croissance du PIB en première moitié de l’année a finalement été relativement solide, les indica- teurs du climat des affaires se sont améliorés cet été et une légère hausse de l’inflation au mois d’août a été observée. Les remarques de Mme Lagarde tout au long de la conférence de presse qui a suivi la réunion ont été pensées pour transmettre le sentiment d’une forte conviction de la BCE dans ses conclu- sions. Mme Lagarde a déclaré que le pro- cessus de désinflation était terminé, que les risques pour l’économie étaient plus équilibrés qu’auparavant et que les pers- pectives d’inflation étaient bien maîtrisées. Pour attester par des chiffres la relative sérénité de la BCE à l’égard des risques de dégra- dation de l’économie, les services de la BCE pré- voient actuellement une croissance du PIB de 1,2 % en 2025, de 1,0 % en 2026 et de 1,3 % en 2027. Ce n’est pas for- midable, mais il n’y au- rait pas de récession à l’horizon et les marchés financiers peuvent cer- tainement s’accommoder de tels niveaux de croissance. En ce qui concerne l’inflation, la BCE n’a pas changé d’avis, avec une inflation prévue de 2,1 % en 2025, 1,7 % en 2026 et 1,9 % en 2027. On est bien dans les objectifs de la BCE. On pourrait donc qualifier la situation d’atterrissage en dou- ceur de l’économie. Bref, tout le monde est content, circulez, il n’y a rien à voir… L’orage gronde plus que jamais Mais, si l’été a effectivement été le théâtre que quelques développements conjoncturels favora- bles, il a aussi révélé une fois de plus les boule- versements tectoniques de la géopolitique. Suite en page 2 Atterrissage en douceur en plein orage : Tour de force ou illusion ? Key Takeaways: - The PwC Business Barometer recorded a -5 in August, after the -1 in July and -5 in June, dragged down by slow growth, political uncertainty, and rising geopolitical risks. - Business confidence in Luxembourg remains subdued, reflecting slow growth and a weak labor market, with external trade tensions adding to uncertainty. - Confidence in the Euro Area remains slug- gish amid weak services activity, political instability, and the threat of escalating mili- tary tensions. - US growth falters as job creation disap- points and political pressure on the Fed heightens economic uncertainty. Confidence wavers amid weak growth and rising tensions Read more on page 13 www.pwc.lu The Monthly PwC Barometer (FRQRPLF &RQILGHQFH LQGLFDWRU LQ FROODERUDWLRQ ZLWK $*(), /X[HPERXUJ Vilret & Partners Avocats www.vilret-partners.lu NEW " ! -(+%%& 9 :$ By Diogo DUARTE de OLIVEIRA, Partner & Chiara BARDINI, Tax Counsel, Baker McKenzie Luxembourg A necessary, long-awaited reform T he term carried interest broadly refers to the portion of private equity (PE) key managers’ remuneration that is contin- gent upon the perform- ance of the relevant fund. Carried interest consti- tutes the principal form of incentive for the founders and senior executives of Alternative Investment Funds (AIFs), ultimately playing a key role in determin- ing the overall growth of the sector. Ensur- ing flexibility in the structuring of carried interest arrangements, together with an appropriate, well-defined and transparent tax framework, is therefore essential to se- curing the continued success of a centre of excellence for AIFs such as Luxembourg. The tax regime currently in force has limited practical relevance. Among others, it applies only to a narrowly defined group of managers — specifically those employed by the fund or the AIF manager, thereby unjustifiably excluding any other key contributor to the fund’s achieve- ments. More importantly, the actual scope of ap- plication of the carried interest regime is still de- bated in legal scholarship; in particular, it is not unanimously agreed that carried interest in forms other than capital gains can benefit from the relevant regime. Against this backdrop, a reform of the current system is both anticipated and regarded as an essential building block of the Luxembourg fund ecosystem. The Draft Bill n. 8590, submitted to Parliament on 24 July 2025, proposes to repeal the temporary regime introduced by the AIFM Law of 12 July 2013 and reform the standard regime under Arti- cle 99bis 1(a) LIR, effective from the 2026 fiscal year. Importantly, individuals currently benefiting from the temporary regime will not be adversely impacted by the transition, as the proposed introduced standard regime offers equivalent—if not enhanced—fiscal advantages and would be applicable to them without re- quiring any procedural adjustments. Redefining carried interest The Draft Bill clarifies and broadens the definition of carried interest, now de- scribed as a participation in the overperformance of an AIF, based on rights to the fund’s net assets or proceeds. It distinguishes between: - Contractual Carried In- terest ( Contractual CI ), which do not necessarily require an investment in the AIF, though such investment is permitted. - Carried Interest Linked to Fund Participation ( Participation CI ), that are inextricably tied to a direct or indirect holding in the AIF. This second kind of carried interest comprises not only car- ried interest represented by the income or gains in a certain direct or indirect participation in the AIF (also referred to as “carried invest”), but also contractual types of carried interest where the participation to the carried interest program is nonetheless subject to the acquisition of a partic- ipation in the AIF. Continued on page 5 Towards a Coherent Framework: Luxembourg’s Proposed Reform on Carried Interest Taxation https://www.profileinvestment.com Lirearticleenpage36

RkJQdWJsaXNoZXIy Nzk5MDI=