Agefi Luxembourg - mai 2024

PRIX DU NUMÉRO : EUR 5,50 Le Journal Financier de Luxembourg NUMERO 05/389 ISSN1561-8366 www.agefi.lu 41, Zone Industrielle, L-8287 Kehlen, Luxembourg - Tel: +352 305757 1 - Email: agefi@agefi.lu MAI 2024 valuepartners.lu Comprehensive solutions for the alternative investment funds industry " ! -(+%%& 9 : Sommaire t Banque privée / Economie Des banquiers à l’écoute des préoccupations du pays (Conférence annuelle ABBL) p.4 L’Europe doit renouer avec l’esprit d’inno- vation et de liberté qui la caractérisait (Christopher DEMBIK, Pictet AM) p.10 Banques centrales : peut-onvraiment dépasser le leader ? (Philippe LEDENT, ING) p.12 Un état des lieux encourageant ! (EFPAFINANCE FORUM2024 #EFF24) p.13 AML regulations need more clarity (Michael WEIS, PwC) p.15 Elections du 9 juin 2024 : ce qu’attendent nos entreprises de l’Europe (CarloTHELEN, ChambredeCommerce) p.17 t Fonds d’investissement ESGconsiderations as agame changer for retail alternative strategies? (Stefan STAEDTER, Antoine PETER, Arendt) p.23 EMIR reporting in Luxembourg: overview and future outlook (Paul PÉPORTÉ, Philippe NOELTNER, A&O Shearman) p.24 Drive sustainable solutions forward (Deloitte MOMENTUMConference) p.25 Le vote pour l’Europe : quel impact boursier ? (MaximMANTUROV, Freedom24) p.27 Est-ce le retour des taux ? (Jim LEAVISS, RichardWOOLNOUGH, M&G) p.29 t Droit / Emploi Managed services: A way of offering a comprehensive support for liquidation (Mathieu FELDMANN, PwC) p.32 « Ensemble pour l’avenir industriel du pays » (Assemblée générale de la FEDIL) p.33 Mind the (gender) paygap! (Marie SINNIGER, AlyssiaMECHALIKH, Linklaters) p.36 « L’entrepreneuriat, une voie pour tous ? » (Conférence microlux) p.38 t Informatique / Sécurité IA : l’intelligence partout (Lawrence BURNS, Baillie Gifford) p.43 DORA, strengthening your ICT framework using Tech (Leonhard KOSSMANN, Fundvis) p.44 IA : entre mythes et opportunités (Mark CASEY, Peter ELIOT, Jared FRANZ, Capital Group) p.46 The AI paradox: A blessing or a curse? (PwC Cybersecurity Day 2024) p.47 Sommaire détaillé en page 2 5(*8/$725< &203/Ζ$1&( 6(17Ζ1(/ www.deloitte.lu Détailenpage13 valuepartners.lu ONE MISSION. YOURS. Par Pierre-Henry OGER, Head of Portfolio Management Luxembourg, CapitalatWork Foyer Group I l y a quelques mois, à partir de la fin octobre 2023, les marchés obligataires et actions ont profité d’un magnifique rallye de fin d’an- née. La publication de chiffres éco- nomiques «rassurants», tels que la confirmation de la baisse de l’inflation des deux côtés de l’At- lantique et un ralentis- sement modéré de la croissance, a incité les marchés à faire l’une des choses qu’ils font le mieux : réagir de manière exubérante. Cependant, depuis lors, comme nous le pensions chez CapitalatWork, la situation a bien changé. Fin 2023, le consensus économique tablait sur une succession de près de 7 baisses de taux pour la réserve fédérale américaine, et 6 baisses pour la Banque centrale européenne (BCE), soit des taux directeurs en baisse de plus de 1,5% sur l’an- née. Ce scenario, impliquait nécessairement que les problèmes d’inflation ne seraient qu’un loin- tain souvenir, ce qui semblait terriblement opti- miste. Pourtant, l’avenir nous a donné raison. Aujourd’hui, il n’est plus question que de 1 à 2 baisses pour la Fed et 2 à 3 baisses pour la BCE. La cause de ce revirement de situation ? L’inflation persiste, les économies résistent et les entreprises prospèrent. En conséquence, les mar- chés obligataires ont souffert de la hausse de taux cette année et sont pour la plupart dans le rouge. Les marchés d’actions quant à eux ont été sauvés par la résilience très forte des entreprises qui publient à nouveau des résultats solides. Les raisons de la persistance de l’infla- tion sont multiples. Si les politiques moné- taires restrictives actuellement en vigueur ont pour but de la faire baisser, les politiques fiscales jouent en revanche le rôle inverse. Et les dépenses gouvernemen- tales sont en hausse conti- nuelle, creusant chaque jour un peu plus le gouffre du déficit public. Aux États-Unis par exemple, le budget fédéral 2024 table sur des dépenses de 6.500 milliards de dollars alors que les recettes sont estimées à 4.900 milliards, soit 24% du bud- get annuel qui se finance à crédit. 1.600 milliards vont s’ajouter à la dette publique américaine qui dépasse déjà les 34.000 milliards. La situation n’est pas plus rose sur le Vieux Continent. Cet argent, qui est dépensé par les états de diffé- rentes façons, finit sa course dans l’économie et alimente l’inflation. 2024, année électorale majeure, ne dérogera certainement pas à la règle. Chez CapitalatWork, nous pensons que d’autres facteurs structurels contribuent également à l’in- flation. Les tensions sur le marché de l’emploi par exemple, poussent les salaires à la hausse, et alimentent l’inflation. Le vieillissement de la population est un autre facteur important, qui va contribuer à la hausse des dépenses publiques pour de nombreuses années encore. Suite en page 2 Investir en période d’inflation : comment protéger votre capital Key Takeaways: - By the end of April 2024, the PwC Business Barometer dropped slightly to -4 from the pre- vious month's -3. - The persisting crisis in the construction sector has negatively impacted business sentiment in Luxembourg, with confidence in the sector drop- ping by more than 10 points in April to reach - 26.3 according to Eurostat. - Economic activity in the Euro Area surged to an 11-month high in April, primarily driven by the service sector. The region’s economic forecast remains positive, with the IMF projecting real GDP growth rates of 0.8% in 2024 and 1.5% in 2025. - According to the IMF, the United States is fore- cast to outpace the Euro Area in terms of growth, with projections of 2.7%and 1.9% for 2024 and 2025, respectively. The Monthly PwC Barometer (FRQRPLF &RQILGHQFH LQGLFDWRU LQ FROODERUDWLRQ ZLWK $*(), /X[HPERXUJ Construction sector crisis weighs down business confidence www.pwc.lu Read more on page 6 By Justin GRIFFITHS, Guillaume SCAFFE, Partners (portraits) and Doriane HARDY, Manager, Deloitte A s the landscape of the global fund industry continues to evolve, Luxembourg remains strongly positioned to play a pivotal role in guiding its future. On 16 May 2024, Deloitte and Elvinger Hoss Prus- sen, in collaboration with Financial Times Live, hosted the 12th Annual Cross-Border Distribution Conference in Luxembourg. Against the backdrop of notable un- certainty, experts explored how broadening access to private markets, changes in regulations, and the role of technology are shaping the industry’s fu- ture in Luxembourg—and beyond. Expanding to retail investors In its statement on the future of the Capital Mar- kets Union, published on 11 March 2024, Eu- rogroup identified that creating better opportu- nities for EU citizens to build wealth and im- prove their financial stability via access to prof- itable investment opportunities is a key priority. The Eurogroup proposed, among other recom- mendations, to promote initiatives that generate interest in investing for long-term wealth cre- ation. Historically, alternative investments have been restricted to professional investors. However, there has been a growing demand from retail in- vestors to access these products for better port- folio diversification and higher return. Several factors are driving this increased interest in alternative investments; most notably is the resilience of private asset classes (especially dur- ing the COVID-19 pandemic) and their poten- tial, historically, for outperforming standard retail products. Furthermore, technological progress improved access to information, which makes it easier for retail investors to consider the diverse financial products including private markets. Fund managers have demonstrated a will- ingness to respond to these demands by offering products to a broader category of investors than before. Nevertheless, the distribution of Alternative Invest- ment Funds (AIFs) to retail investors is not without its hurdles. Unlike marketing to professional in- vestors, for which alternative invest- ment fund managers (AIFMs) benefit from the market- ing passport, there is no harmonized regulatory framework for market- ing to retail investors, and discretion is largely left to EU member states. In Luxembourg, undertak- ings for collective investment subject to Part II of the 17 December 2010 law, known as Part II Funds, are the only AIFs which may be marketed to all investor types locally, including retail investors. Part II Funds may receive authorization for cross-bor- der marketing from host member states if they can demonstrate equivalence with local retail- suitable AIFs, such as in Austria and Germany. In some member states obtaining such authori- sation is not straight-forward as it requires com- plying with rules applicable to local AIFs, as observed in Italy and Spain, or the need for mu- tual recognition agreements between national competent authorities, such as in France. These various approaches taken by member states create an uneven playing field within the EU. Continued on page 3 Thriving beyond borders: The evolving dynamics of Luxembourg funds

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