Agefi Luxembourg - décembre 2025
PRIX DU NUMÉRO : € 5,50 Le Journal Financier de Luxembourg NUMERO 11/406 ISSN1561-8366 www.agefi.lu 41, Zone Industrielle, L-8287 Kehlen (Luxembourg) Tel: +352 305757 1 - Email: agefi@agefi.lu DÉCEMBRE 2025 valuepartners.lu Comprehensive solutions for the alternative investment funds industry Sommaire t Économie Luxembourg’s Banking Sector Evolution (Banking360Conference,ABBL-Deloitte) p.2 2026 : onprend lesmêmes et on recommence ? (Philippe LEDENT, ING) p. 9 t Consultance EU and global tax transparency reforms: Preparing for FASTER, MiKaDiv and DAC8 (Jean KIZITO, KPMG) p. 17 René Beltjens remporte le prix Entrepreneur de l’année EY 2025 p. 18 t Fonds d’investissement Private Equity Goes Retail (ShanuSHERWANI,KneipManagement) p. 26 Private equity vehicles in Luxembourg: The rise of fund of funds (Muhammad Salman FAROOQUI, Lars STEIN, EY) p. 29 t Droit / Emploi A changing talent market in Luxembourg (Courtney CHARLTON, Greenfield) p. 39 Recruter un dirigeant ne sert à rien si la gouvernance n’est pas prête (Caroline LAMBOLEY) p. 42 t Informatique financière Réinventerl’ADNdesentrepriseseuropéennes (Simon PARIS, Unit4) p. 44 Attaques par l'IA en hausse; menaces NFC en augmentation (Rapport ESET) p. 45 Sommaire détaillé en page 2 9HRLFQB*idgaab+[B\C arendt.com Devising a bespoke strategy to master your challenges ESG & SUSTAINABILITY Entretien avec Roland GILLET, Professeur d’économie financière à la Sorbonne (Paris 1) ainsi qu’à l’ULB (Solvay) et expert reconnu au niveau international C omment évolue la dette pu- blique en France ? Que peut faire la France sans majorité, sans gouvernement stable et sans budget ? En pleine crise des dettes souve- raines en 2012, Mario Draghi, alors président de la Banque centrale eu- ropéenne (BCE) avait prononcé sa célèbre phrase Whatever It Takes en promettant de racheter si néces- saire un nombre illimité d’obliga- tions des pays sous pression. Il avait alors permis de restaurer la confiance et éviter ainsi l’éclatement de la zone euro. En 2015, la crise était résorbée mais l’économie continuait à tourner au ralenti. D’où l’adoption par la BCE d’une politique monétaire non conventionnelle, le quantitative easing ( QE ), soit le rachat massif d’obligations des États membres de la zone euro. Le but étant de relancer l’activité et de faire converger l’inflation autour de 2 % prévu par le traité. Depuis lors, cette forme de Baxter s’est prolongée et quasi institutionnalisée, per- mettant d’assurer la soutenabilité des dettes des États les plus laxistes dans la gestion de leurs fi- nances publiques. Ainsi, en France mais également dans d’autres pays comme la Belgique, on s’est habitué à ne plus budgétiser que très partiellement nos dé- penses, qu’elles soient notamment au niveau de l’armement ou de la transition énergétique, et à les financer systématiquement par endet- tement. Par exemple, un char d’assaut au prix de 1000 coûte en réalité beaucoup plus cher à l’État s’il est financé par de la dette. Comme pour un particulier « em- prunter de l’argent coûte aussi de l’ar- gent ». Avec des intérêts sur 20 ou 30 ans, un char peut finalement revenir à plu- sieurs fois son prix d’achat. Dès lors, dans une France sans majorité stable et sans budget réellement cohé- rent et réaliste dans le temps, le problème est en- core davantage exacerbé avec des mesures structu- relles nécessaires et cou- rageuses qui tardent à être mises en place no- tamment en matière de retraite et de sécurité sociale. J’en discute régu- lièrement avec mes étudiants : « Ne rêvez pas. Vous devrez travailler plus et plus longtemps si vous voulez un jour être à la hauteur d’une France qui a vécu et vit encore souvent au-des- sus de ses moyens et qui doit rester crédible quant au remboursement de sa dette qui conti- nue à croître au rythme de ses déficits budgé- taires excessifs et récurrents ». Jusqu’ici tout va bien Lors d’interventions sur ce thème, je prends sou- vent l’exemple du type qui se jette du 136 e étage. S’il se rattrape à l’étage du-dessous, il peut encore s’en sortir avec un bras et une jambe cassés. Au- delà s’en est fini pour lui. Cependant, au fur et à mesure que les étages défilent, il peut toujours se dire « jusqu’ici tout va bien ». Suite en page 5 L’Europe face aux États-Unis : incertitude française, retour de l’Espagne Key Takeaways: - The PwC Business Barometer recorded a +1 in November, after the -3 in October, led by improved inflation outlook and temporary agreements on the US-China trade war. - Luxembourg heads into 2026 with strength- ening labour, finance and confidence indica- tors, despite lingering global risks and a mild uptick in inflation. - Eurozone data point to cautious optimism, with modest expansion and improving confi- dence underpinning prospects for steady growth. - Easing inflation and improved rate-cut expectations in the US support global stability, but volatility persists amid policy uncertainty and geopolitical risks. Confidence is edging higher supported by improving economic indicators Read more on page 6 www.pwc.lu The Monthly PwC Barometer (FRQRPLF &RQILGHQFH LQGLFDWRU LQ FROODERUDWLRQ ZLWK $*(), /X[HPERXUJ By Vincent WELLENS, Avocat à la Cour, Ottavio COVOLO, Avocat à la Cour (portraits) & Jill VAN OVERBEKE, Associate, NautaDutilh O n 19 November 2025, the European Commission pu- blished a package proposal to simplify the EU digital regu- lations known as the “Di- gital Omnibus”. This proposal marks a signi- ficant shift in the EU’s approach to digital regu- lation by recognising the regulatory burden stem- ming from the number of such regulations and the strict interpretation natio- nal authorities may take in enforcing them. Although the Digital Omnibus on AI and the Digital Omnibus on i.a. GDPR, e-privacy, and the Data Act is still a proposal and may change during EU legislative negotiations, this new di- rection will likely have an effect already on na- tional enforcement authorities’ views of the current framework. Key Changes in the Digital Omnibus (without being exhaustive): a) AI The Digital Omnibus would water down the obli- gation on ensuring AI literacy. It is rather the EU Member States and the Commission to “encour- age” such measures instead. This change may come too late because the obligation to assure AI literacy is already in force since the beginning of February 2025. More importantly and as expected, a “stop the clock” is foreseen on high risk AI pro- visions kicking back the entry into force fromAu- gust 2026 to August 2027 (to be however seen if the Digital Omnibus can adopted before then). b) Scope of Personal Data On a more technical yet fundamental update, the Digital Omnibus proposal introduces a targeted clarification to GDPR’s core definition of personal data, which could significantly narrow its scope. The definition would focus on whether the con- troller has “means reasonably likely” to identify an individual. This reflects a subjective approach, meaning data may fall outside GDPR if the orga- nization itself cannot identify the person, even if others could. This could exclude pseudonymized identifiers or certain tracking data from GDPR’s reach. This subjective ap- proach has also been upheld in the re- cent SRB (Single Resolution Board) case of the CJEU (Court of Justice of the European Union). This reinforces the importance of the clarification given by the CJEU, as service providers which would have been considered as processing personal data can now be considered as outside the scope of the GDPR from the controllers’ perspective. c) Personal data subject rights Another important change is the rule that the right of data subjects to access their personal data will be subject to the re- quirement that they can only do so for “data protection purposes”. Therefore, and by way of example, an employee seeking access to their yearly assessment or other personal data in view of starting a court case, may become more diffi- cult. To be however seen how such purpose (or rather lack thereof) can be evidenced in practice. d) Single portal for all incident reporting and extension of deadlines The Digital Omnibus introduces a single-entry portal for incident notifications, operated by ENISA (European Union Agency for Cybersecu- rity). This portal is designed to simplify overlap- ping reporting obligations under GDPR, NIS2 (Network and Information Security Directive 2), DORA (Digital Operational Resilience Act), and the Cyber Resilience Act (CRA) by applying the principle of “report once, share many.” Continued on page 7 Simplification of EU digital regulations: The Digital Omnibus 5(*8/$725< &203/Ζ$1&( 6(17Ζ1(/ www.deloitte.lu Lire enpage17 Vilret & Partners Avocats www.vilret-partners.lu NEW
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Nzk5MDI=